Juni har börjat bra

(null)

Juni har börjat bra och här följer därför ett låååångt inlägg om en massa härliga saker och en del insikter om livet. Olle har börjat fotbollsskola och är överlycklig, som han har längtat. Gösta var också nöjd över att få springa runt och äta kex medan Olle tränade. Underbart väder dessutom!

(null)

Vår trädgård är så fin mot oss. Vi ger den noll kärlek och den ger oss blomster i överflöd. Tycker allra mest om syren som påminner mig om min barndom och som doftar sommarlov. 

(null)

Följer mormors exempel och har ätit rester till lunch. En dag detta: köttbullar, en potatis, stuvad spenat och falafel. Gott + Gott = Gott. Det är sen gammalt!

(null)

Gösta har klippt sig för andra gången. Denna gång var det svårare att sitta still men tack vare Ebbe som visade barnsånger från Bolibompa så lyckades vår frisör riktigt bra. Skönt att bli kortklippt inför sommaren!

(null)

Gösta far fram som en virvelvind här hemma och stökar ner i en väldig fart. En morgon försåg han sig med flingor.

(null)

Som han la i ett mått och åt upp i soffan bredvid brorsorna. Har slängt sååå många byxor och pyjamaser som har hål eftersom han fortfarande kryper fram ibland, även om han går allra mest nu. Äntligen!

(null)

Göstas bästa vän är dammsugaren. Han är djupt beroende. Står och skriker vid städskåpet varenda dag och ger sig inte förrän dammsugaren tagits ut. Sen drar han runt med skaftet och låtsas-dammsuger. Dammsuger jag är han också nöjd. 

(null)

I lördags, efter mycket tid ensam med barnen, var jag så lättad och lycklig att få sätta mig på ett tåg till Stockholm för att umgås ett dygn med min vän Frida. Jag var så redo att slippa mina barn för en stund, minns inte ens senast jag var ifrån dem mer än några timmar. Jag kände mig så trött på småbarnslivet, på allt tjat, flingor på golvet, allt stök, blöjbyten och så vidare. Så underbart skönt att få sätta mig i tystnad, äta en god sallad och bara vara jag. 

(null)

Vi checkade in på hotell, pratade ikapp tiden och gjorde oss fina inför kvällen.

(null)

Tog tunnelbanan in till stan för att gå på min systersons slutkonsert.

(null)

Kände mig fin i min nya favorit-klänning från Vero Moda och kavaj från Erikshjälpen.

(null)

Efter två timmars konsert fick jag krama om min älskade systerson Ludwig. Så begåvad och med ett stort hjärta!

(null)

Sen strosade vi genom den varma sommarkvällen och åt på den libanesiska restaurangen Byblos vilket var en helt fantastisk och rolig upplevelse tack vare ägaren som var så härlig. Han bjöd dessutom på en av de godaste efterrätter jag ätit. Tips om ni är i Stockholm!

(null)

På söndagen åt vi en god hotellfrukost och gick sen på gudstjänst i Filadelfiakyrkan. Åh vad jag har längtat efter att sjunga lovsång på det sättet som de gör där. Njöt så mycket! Sen var vi så klart tvungna att testa deras nya rulltrappa. Vilken grej att ha en rulltrappa i sin kyrka!

(null)

Gick sen till Sveriges bästa café och det gjorde mig inte besviken. Så otroligt gott! 

(null)

Efter att ha strosat runt i ett somrigt Stockholm hela dagen avslutade vi med middag vid Alviks strand. Så tacksam att ha en vän som Frida, som lyssnar, peppar, vågar säga vad hon tycker och är ärlig och härlig på samma gång. 

(null)

Sen blev det nationaldag och Ebbe fixade Sverige-vimpel medan Olle gjorde segertecknet i Sverige-kläder.

(null)

Åkte till Moa och Axel och firade med svensk fika-buffé och grillat till middag. Solen värmde, himlen var blå och barnen lekte i hängmattan.

(null)

Stora killen som fått tillbaka sina framtänder.

(null)

Mellan-killen som växer så det knakar. 

(null)

Jag kände mig fin i min nya dress.

(null)

Gösta, även kallas Mr napp pga sitt svåra beroende, tyckte bäst om gräsklipparen. 

(null)

Trots allt det fina var jag inte alls på humör. Jag var trött efter Stockholm och tyckte det var lite jobbigt att komma hem till "mamma, mamma, mammaaaaa" och en Gösta som skrek så fort det inte var jag som tog hand om honom. Kunde varit kvar en vecka för mig själv i Stockholm. Så när vi kom hem sa Jocke åt mig att gå ut på promenad. När barnen protesterade förklarade han att "mamma behöver gå ut och gå för att må bra. Då blir hon en bättre mamma som får bättre tålamod och blir gladare." Visst har jag en kärleksfull man?

(null)

Insöp allt det vackra. Sommar, grönska, kvällsvärme. Det är bland det bästa på året tycker jag. 

(null)

Möttes sen av detta. Älskar vår altan, vi använder den så mycket. Älskar även mannen i stolen. 

(null)

Gösta hade ju namnsdag på självaste nationaldagen men vi glömde öppna hans paket så det hjälpte brorsorna till med dagen efter. 

(null)

Sen borstade Ebbe hans tänder. Storebröder är bra till mycket!

(null)

Jag har strykit massor av skjortor, ja ni ser ju. Brukar alltid tänka att det betyder att jag är rik! Rik på en familj. Kände att jag ville fylla på med något bra för min insida under tiden. Inser att det går in så mycket i mina öron som kanske inte alls är särskilt uppbyggligt. Så kom jag på att min kyrka haft en bibel-serie om relationer. Lyssnade första avsnittet och ska fortsätta. Vill du också lyssna kan du göra det HÄR

(null) 

Idag tänkte jag strosa på Valbo köpcentrum medan Gösta sov i vagnen. Men så blev det inte. Istället skulle han prompt ner från vagnen och springa runt. Gömde sig i butiker, sprang som en liten glad kalv på grönbete och brydde sig inte det minsta om att jag ropade efter honom.

(null)

När jag hittade honom skrek han av skratt och var alldeles uppjagad. En ettåring behöver inte mycket för att få ett riktigt äventyr!

(null)

Till slut vann jag! Tack gode Gud. Så mycket lättare att strosa och få saker gjort med en sovande bebis.

(null)

Hemma kom Moa och barnen förbi. Vi lekte ute en stund och Olle kom med syrener till mig. Säger det igen: bästa tiden!

(null)

Hängde med Gösta på altanen ikväll. Kände mig glad! Mest glad över att jag har världens sötaste 1-åring. 

(null)

Ja, ni ser ju!

(null)

Nu är barnens naglar målade inför morgondagen. För då väntar: SOMMARLOV!

Kommentera inlägget här :