Mammaledig!

Hurra! Jag är officiellt mammaledig! Efter en fantastisk sista helg i kyrkan med besök av sångerskan Agnes Grahn tog jag mina saker på kontoret efter gudstjänsten i söndags och gick hem på mammaledighet. Eftersom jag har en projektanställning som löper ut under min tid hemma vet jag inte hur framtiden ser ut. Jag har bett om att få komma tillbaka på en tillsvidaretjänst som musikledare och församlingen ska ta beslut i maj. Hoppas! Det var med gråten i halsen jag sa, i slutet av gudstjänsten, att "Nu går jag på mammaledighet". Härligt men också sorgligt för att jag trivs så väldigt bra med det jag gör. Kunde dock inte få en bättre start på ledigheten. Gävle visade sig från sin bästa sida igår, med sol och värme, och därför passade jag och Ebbe på att ta bussen in till stan, något Ebbe viljat göra länge. Han var så nöjd där vi satt bredvid varandra på buss-sätena. Pekade på allt vi åkte förbi och pratade glatt om sopbilar, båtar, havet och annat som vi skymtade utanför bussfönstret. 


Väl framme i stan köpte vi med lunch från Mc Donalds och gick till en lekpark. Där satte vi oss i ett litet hus och åt medan vi kollade på barnen som lekte runtomkring. Ebbe var nöjd över sin Mc Donalds-diet, dvs pommesfrites med ketchup, hamburgerbröd och morötter. Man skulle kunna tro att han är vegetarian med tanke på att han nästan alltid vägrar kött. Sen ville han springa runt och leka, såklart!


Vår lilla hipster-son! Syns det att hans mamma gillar blått? Att åka rutchkana var kul!


Och att gunga! Det märks att Ebbe blivit äldre och att det var alldeles för längesen vi var i en lekpark, vilket vi ofta var när vi bodde i Örbyhus. Plötsligt kan han gunga själv på vanlig gunga och vill interagera med andra barn på lekparken. "Jag vill gunga bredvid hon" var ett av önskemålen, när han hittat en tjej i sin egen ålder. Gullunge!


Och så lite fika-paus. Hur skulle vi överleva utan klämmisar? (Fruktpuré, Ebbes stora favorit i livet)


Efter nån timmes lek var det dags att sätta sig i vagnen för en sovpaus. Ebbe sover fortfarande ca en timme varje eftermiddag. På väg mot stan tittade vi på ankorna vilket alltid gör Ebbe fascinerad. Djur och bilar är hans grej! Vi mötte upp Jocke i det strålande vädret och medan Ebbe sov i vagnen strosade vi på stan, gjorde ärenden och vår-shoppade lite. Kändes väldigt lyxigt! På kvällen kom Moa och Axel, mina kära kollegor, hit för middag och häng. Kan inte annat än att vara nöjd med starten av min mammaledighet! 



Kommentera inlägget här :