Översvämning

(null)

Veckan som gått blev verkligen inte som vi tänkt. Dagen Ebbe skulle börja ettan vaknade vi upp mitt i ett översvämmat Gävle. Jag hade vaknat på natten och tänkt att "så här mycket har jag aldrig hört det regna" medan Jocke, som vanligtvis är lättväckt, just denna natt sov bättre än någonsin. Flera av er har säkert sett bilder på tv och det har verkligen varit hemskt. Så många som är drabbade. Vårt hus klarade sig ganska bra tack vare att det ligger på en kulle. Vi fick in några centimeter vatten i vårt vertygsrum nere i källaren och lite vatten på alla golv men klarade oss bra med alla våra saker tack vare att vi har alla lådor och förvaring på hyllor. Vår källare med egen ingång, där vi mest förvarar trädgårdssaker och byggmaterial fick ca 70 cm. Värre var det för våra vänner som fick 1,7 m i sin källare och som fick flytta till oss eftersom de inte kunde bo i sitt hus. Fick ont i magen när jag åkte tillbaka till vårt hus från Harkskär igår, där vi bott i helgen eftersom vi lånat ut vårt hus till våra vänner så att de kunde bo där tillsammans med sina familjer som kom för att hjälpa dem, och såg all bedrövelse i vårt område. Alla med källare är drabbade! Massor med saker, vitvaror och möbler i grannarnas trädgårdar. Containrar fulla med vattenskadade ägodelar. Imorse fick vi en avfuktare installerad i vår källare och firman som var här sa att "det är fuktigare än vad man tror" så vi har vårt arbete framför oss, att tömma källare, sortera ut det som blivit angripet av fukt och bakterier och slänga i princip allt i den källare som varit vattenfylld. Känner mig modlös idag, både för egen del och för alla runt omkring som också är drabbade. Men jag är också tacksam att vi fått lindriga skador, vad vi än så länge vet, och att vi alla är välbehållna. Det är viktigast! Nu är Ebbes skola igång som vanligt igen och jag ser fram emot att få börja försöka skapa lite vanlig vardag igen, samtidigt som vi ska ta itu med allt det som översvämningen förstört. En dag i taget. Fil 4:13 "Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft"

Kommentera inlägget här :