En ovanlig första advent

(null)

"Mamma, det här kommer bli den tråkigaste första advent någonsin!" Det var Ebbes första ord när vi för en stund sen smög upp ur våra sängar för att välkomna en ny dag. Ebbe vaknar alltid tidigt och det gör jag också just nu, vilket är återkommande för varje slutfas i mina graviditeter. Det går bara inte att sova på morgonen. I år är inget riktigt som det ska. Första advent för mig är fullsatt kyrka, tända ljus, bockinvigning, adventskonsert och julmys med vänner kring dukat bord. Det känns så konstigt att tänka på att det var precis just så för ett år sen och att vi aldrig kunnat drömma om hur kommande år skulle bli. Tur är väl det. Blott en dag, ett ögonblick i sänder.

(null)

Denna helg har vi gjort allt för att ha det riktigt mysigt här hemma. Vi har adventspyntat och välkomnat julen in i vårt hus och barnen har varit så glada att återigen få ha tomte- och pepparkaksdräkt. Jocke plockade fram sin bilbana från källaren så den har de lekt med hela helgen.

(null)

Vi har poppat julmusik och julbakat så hela huset doftat underbart av lussebullar och pepparkakor.

(null)

Olle är så duktig på att hjälpa till i köket, både att baka och laga mat. Han är helt orädd för att testa nya saker och vill gärna lära sig hur man gör. Imponerad!

(null)

Ebbe är inte lika intresserad men hjälpte till en stund och var mer uthållig i pepparkaksbaket. 

(null)

Jag vill ju alltid att det ska bli ordentligt och funderade på om verkligen Olle skulle fixa russinen i lussebullarna. Inga problem, han var expert från första bullen. Älskade gullunge! 

(null)

Nu är första advent här! Ute är det fortfarande mörkt och kallt, ja det är till och med frost på marken. Jag ser fram emot att tända det första adventsljuset, äta tomtegröt till frukost och gå på gudstjänst via webben. Vill du fira med mig i vår kyrkan trycker du HÄR
Jag väljer att hålla fast vid hoppet om att det bästa inte har hänt än, att allt har sin tid och att Gud har stor omsorg om dig och mig genom livets alla skiften, nu och för evigt. Önskar dig en fin första advent!

Kommentera inlägget här :