När man inte mår bra

(null)

Jag har känt så många känslor senaste dagarna. Insett hur mycket information som flödar in hela tiden och att jag ibland, när jag mår sämre, tappar skalet runt mig så allt går rakt in. Ser och hör människor omkring mig som kämpar med livet och inte mår bra, vet att kriget i Ukraina forfarande pågår och att människor lider något oerhört, vet att så mycket är fel i den värld som är vår. Samtidigt försöker jag intala mig att det också finns så mycket att glädjas över. Människor som visar civilkurage, som bryr sig om och gör gott, församlingsmedlemmar som sitter ner med flyktingar som nyss kommit från Ukraina (såg det senast igår!), solen som värmer och vårblommorna som kikar fram överallt just nu och vittnar om Guds godhet och omsorg om oss och mina barn som är så lyckliga att slippa överdragsbyxor. Det är så mycket "både och" hela tiden. Så även i vardagen. Ena stunden låg jag och njöt i solen idag medan Gösta sov. Lite senare kände jag mig så oerhört trött att jag la mig på golvet bara för att få vila en stund medan barnen lekte bredvid. Kände att "nu orkar jag inte mer!" Min första känsla var att älta "jag orkar inte, jag orkar inte" gång på gång och vilja skriva ett sms till Jocke om just detta. Hejdade mig, visste att han ändå inte skulle kunna komma hem förrän sent ikväll och att ett sånt sms bara skulle få honom att må dåligt. Backade bandet som jag har lärt mig av min kurator att göra och frågade mig själv: "Hur har det sett ut med det mest viktiga på senaste tiden?"

MAT - inte så bra och balanserat. väldigt mycket socker och dålig struktur.
SÖMN - sämre eftersom Gösta varit förkyld och sovit oroligt och dessutom börjat vakna strax innan 6 varje morgon.
TRÄNING - noll på grund av påsk, födelsedagar, mycket inplanerat i almanackan och att jag haft en släng av en förkylning.

Återigen en "aha-upplevelse" för mig. Äta, sova, träna. Så självklart men så svårt. Och när det inte funkar mår jag också sämre och förlorar där med mitt skal mot omvärlden. Det jag vanligtvis kan värja mig mot går istället rakt in vilket skapar en ond spiral av att må allt sämre. Nu ligger jag nedbäddad. Ska se en serie eller läsa en bok innan jag somnar. Imorgon är en annan dag. Oavsett hur våra dagar ser ut är det ju dessa dagar vi senare kommer att kalla för vårt liv. Vi får bara försöka navigera så gott vi kan och inte glömma bort att äta - sova - träna. 

Kommentera inlägget här :