Gösta - 5 månader

(null)

Gösta, jag kan inte förstå att du redan passerat 5 månader. Min älskade lilla bebis som vuxit så mycket den senaste månaden och börjar bli allt mindre spädbarn och allt mer ett litet barn som vill upptäcka och vara med. Du tittar fascinerat på dina händer som om du tänker "nämen hej, vem är du?" Dina fötter är också spännande, dem stoppar du gärna i munnen när du får chansen. Du blir allt bättre på att greppa leksaker och tycker de som är mest färgglada är roligast, såklart! Imse vimse spindel är fortfarande överlägsen favorit bland barnsånger.

(null)

Nu väger du nästan 8 kilo och är 67 cm lång. Denna månad har du börjat sitta med i barnstolen när vi äter och det gillar du. Du har fått äta gröt till frukost och blir allt bättre på att ha det kvar i munnen och svälja. Du har även testat på smörgåsrån, banan, mangopuré, ärtor, potatismos, lax och annat vi ätit men utan större framgång än. Och bra är det för jag är så glad om du vill amma hela sommaren. Nu har du blivit så stor att vi kan sätta dig på toan. Jag är så fascinerad att det funkar och det är så skönt och smidigt för det gör att vi slipper både magont och nerbajsade bodys, vilket var ett ständigt problem när dina storebröder var bebisar.

(null)

Allra helst tittar du på när brorsorna leker och svischar förbi med sina leksaker. Du älskar dem så mycket och kärleken är verkligen besvarad. Ebbe kan plötsligt säga "Gösta är så himla söt! Han är världens sötaste bebis!" Och jag håller med! Du är så söt, så söt, allra helst när du ler med din smilgrop eller skrattar till när jag kittlar dig på halsen eller under armarna. Denna månad har du börjat förflytta dig lite grann vilket gör att du alltid ligger en bit bort från där jag la dig efter en stund. Du gillar också att både stå och sitta i vår famn och sitta på golvet om vi hjälper dig att hålla balansen. 

(null)

Du vill vara där vi är och helst vara nära, allra helst i babybjörnen. Vi bär runt dig konstant ibland känns det som. Men så länge vi gör det är du nöjd. Annars ligger du ganska snart på golvet och skriker om vi försöker få något annat gjort för en stund. På mage ligger du bara korta stunder. Nappen älskar du och den tröstas du fort av. Du sover gärna själv och ostört, allra bäst i din egen säng. I vagnen blir du oftast störd av något ljud och vaknar och skriker. På en dag sover du i regel tre stycken 1-timmespass. Sover du längre än så blir jag förvånad! På nätterna äter du oftast var tredje timme och vaknar däremellan någon/några gånger. På morgnarna sover du och jag oftast till efter 8 och det är så skönt eftersom allt jag kan tänka på under natten är hur trött jag är. 

(null)

Ibland sover du i min famn på dagen och det älskar jag. Det är så mysigt att dofta på ditt lilla huvud och känna att du är min älskade bebis som jag får rå om och ha nära mig. Jag vet ju hur fort det går. Snart står vi väl där på din första skolavslutning och undrar hur du kunde bli så stor så fort?



Kommentera inlägget här :