Tranås

Förra veckan skulle Jocke åka ner på jobb i Växjö och då passade vi på att åka med och stanna hos min mamma i Tranås några dagar. 
(null)
Resan ner (som är 46 mil) gick hur bra som helst. Olle sov nästan hela vägen till Stockholm, där vi stannade på Jockes jobb, och sen sov han hela vägen till Tranås. Helt fantastiskt! Så skönt med en smidig resa, hade väntat mig något helt annat. 
(null)
En dag åkte vi till Huskvarna/Jönköping och Ebbe fick gå med sin fina kusin Lisa till lekparken. Syster U ordnade med pannlampa när Ebbe påpekade att det började bli mörkt ute. Nöjd kille!
(null)
På kvällen tog min svåger och syskonbarn hand om barnen så jag kunde gå på musikal med mina systrar! Så lyxigt! Vi såg Les Miserables, där en barndomsvän har en av huvudrollerna, och den var så bra. Bor du i närheten av Jönköping? Se den!
(null)
Sen återvände vi "hem" till Tranås och mamma igen. Fikade på Wienerbageriet, vilket är ett måste när jag är här. 
(null)
När vi gick hem från stan matade vi änderna på vägen. Ebbe tycker det är så roligt och pratar med dem. "Hej änderna! Nu kommer jag med mat." 
(null)
Jag blev lite tagen av stunden när jag vandrade genom min barndomsstad med dubbelvagnen med mina (!) barn. Tänk om jag hade vetat detta för 10 år sen när jag flyttade härifrån! Att jag skulle träffa en snygg, mörk norrlänning, flytta till Gävle, få två fina söner och trivas alldeles utmärkt i norr. Tacksam för hur livet har blivit!
(null)
På fredagkvällen besökte vi min foto-familj. Jag arbetade i deras fotobutik i fem år och sen dess är vi som familj. Olle somnade gott i Ericas famn och Ebbe var så nöjd att få leka med Elsa och Lisa, döttrarna i huset.
(null)
På lördagen kom alla mina fyra syskon med delar av sina familjer på lördagsfrukost hos mamma. Fint att få träffas allihop, det händer inte ofta. På kvällen åkte vi hem till min bror Chrisse med familj som bor i mitt barndomshem. Här sitter Olle med kusin Harry, som är jämngammal med Ebbe.
(null)
Ett smålandsbesök brukar nästan alltid (!) innebära att någon av oss blir sjuk. Så även denna gång. Natten till söndagen fick Olle feber och istället för att gå på gudstjänst fick vi stanna hemma och körde pyjamasdag. Jag var så trött, så trött efter en riktigt jobbig natt med Olle så det var väldigt skönt att bara få va. Det bästa var att Ebbe sov bättre än någonsin, brevid mormors i hennes säng. På måndagen åkte vi hemåt igen och alltid följer ett vemod att lämna familjen. Men vi ses ju till jul! Nu har vi klarat av tre dagar på förskolan och jobbar för fullt med att få klart i huset för att kunna flytta in i advent. Det närmar sig verkligen... UNDERBART!

Kommentera inlägget här :