Alkohol? Nej, tack!

(null)

Sen jag bytte jobb har jag fått många fler reaktioner och frågor om varför jag inte dricker alkohol. Svaret är enkelt: det bidrar till så mycket skit i världen att jag vill vara en fristad från detta. I mitt hem ska mina barn, deras vänner och mina vänner kunna vara och veta att det inte finns alkohol och att jag alltid är i ett skick att kunna rycka ut och finnas till hands om någon behöver min hjälp. Så många människor lider för att alkohol missbrukas och inte klaras av att drickas i lagom mängd. Mest illa berörd blir jag av att tänka på alla barn som växer upp i missbrukarfamiljer och som själva inte har en chans att göra något åt det. I min släkt har flera haft problem med alkohol och därför känns det extra viktigt för mig att avstå. Som tonåring testade jag alkohol några gånger men när jag kom med i kyrkan som 15-åring var det självklart att låta bli och sen dess har jag gjort det. Får jag inte dricka alkohol som kristen? Jo, visst får jag det. Jag har flera kristna vänner som väljer att göra det. Men jag har också många som precis som mig väljer att avstå. Anledningen till det är såklart olika. Men min är som sagt denna: jag vill inte stå bakom all den skit som alkohol medför. Jag vill vara en fristad, en motpol. Ett enkelt och självklart val för mig.


Kommentera inlägget här :