Landskrona

(null)

Landskrona, vilken vacker stad! Äntligen fick mamma visa oss sin barndomsstad och vara tillsammans med alla sina fem barn under en helg. Det kändes helt otroligt att det faktiskt blev av, att alla höll sig friska och att jag kom iväg själv så jag kunde njuta fullt ut av helgen.

(null)

Vi checkade in på hotellet på fredag eftermiddag och åt middag i hotellets restaurang. 

(null)

Sen väntade några sköna timmar på SPA-avdelningen. Alltså, jag njöt SÅ mycket! Sa det gång på gång och somnade sen gott efter en dag som alltså innehållit 8 timmar ensamtid på tåg, kärt återseende av familjen, middag på restaurang och SPA. 

(null)

På lördagen gjorde jag mig fin inför vår seeightseeing som mamma tog med oss på för att visa upp sitt älskade Landskrona. Staden var så mycket finare än vad jag kunnat föreställa mig. Ville flytta in i vart och vartannat tegelhus som var så oerhört vackra. 

(null)

Promenerade vid havskanalen.

(null)

Och förevigade oss på bild. Det är nåd att ha fyra fantastiska syskon och en alldeles enastående mamma!

(null)

Kändes nästan som vi var utomlands när vi blickade ut över denna vy. Solen lyste och vi kunde konstatera att vi verkligen hade tur med vädret. Eller är det kanske alltid sol i Skåne?

(null)

Mamma visade oss runt på Citadellen och i omgivningarna runt omkring. 

(null)

Sen gick vi in mot stan och fick se vart hon gått i skolan. 

(null)

När det var dags för lunch åkte vi till Tomatens hus en bit utanför stan och njöt av tomatpaj och äppelcider. Det var så skönt att vi kunde sitta ute och äta. 

(null)

Gick en sväng inne bland tomtarodlingarna. Jag är ju verkligen lilla-lillasyster, med systrar som är 16 och 18 år äldre. Känns dock som om åldern mellan oss kryper för varje år.

(null)

På väg mot stan igen åkte vi genom Glumslövs backar. Så oerhört vacker natur där man kunde skymta havet och ön Ven i bakgrunden. Om du får chansen - åk till Landskrona på semester!

(null)

Imorse checkade vi ut från hotell Öregrund som jag varmt kan rekommendera.

(null)

Men innan dess facetimeade jag med den här lilla älsklingen. Det är inte ofta det hänt! När jag pussade mot honom sträckte han sig mot skärmen. Så härligt att ha en man som roddar barnen med bravur där hemma så jag kunnat njuta helt och fullt av ostörda nätter, goda middagar och härliga och viktiga samtal med familjen.

(null)

Innan vi åkte hemåt besökte vi vår mormor Maja. Hon är fyllda 98 år men är pigg i både huvud och sinne. Så fint att få samlas hos henne och fika tillsammans. 

(null)

Nu är jag på väg hem igen och har hunnit med en liten stadstur i Lund (Dit vill jag åka igen!) medan jag väntade på anslutande tåg och sen ytterligare ett byte i Linköping innan jag nu sitter på tåget som tar mig hem till Gävle. Hjärtat är fyllt av tacksamhet över mina syskon och min mamma, över helgen vi fått tillsammans, att jag fått en paus i det intensiva småbarnslivet och över att jag har en egen familj att nu få längta hem till.

Kommentera inlägget här :