Vardag på riktigt

(null)

Alltså, kolla in gullungen som borstade tänderna imorse. Gösta är så otroligt härlig just nu med alla sina ord och all sin vilja. Han är jobbig också, så som en snart treåring är, men det behöver vi inte prata högt om. Just imorse kände jag mig bara så rik och lycklig. Jag gillar varken väckarklocka, snorig näsa (ja, min förkylning har hållit i sig. Förskolebaciller är skarpa!), frukost som måste ätas upp med fart för att hinna eller barn som bråkar om vems tur det är på toaletten. Men jag älskar att få vakna upp till liv. Att inte vakna ensam utan med en familj. En familj som jag älskar och som älskar mig. Vilken nåd!

(null)

Eftersom jag varit så förkyld har jag jobbat hemifrån och unnade mig bokläsning, kaffe och choklad på lunchen. Är så glad att jag håller i mitt bokläsande, något som verkligen ger guldkant på tillvaron. Just nu läser jag Emma Hambergs Je m’appelle Agneta. Älskar den! Kommit på mig själv när jag skrattat högt flera gånger.

(null)

I eftermiddag hämtade jag Gösta, som var sist kvar på avdelningen, på förskolan och så fort han såg mig vinkade han ivrigt och sprang till fönstret. Han får mig att känna mig så älskad och efterlängtad. Jag var tvungen att föreviga det på bild för att minnas om några år, då jag kommer få be om en kram, att dessa stunder var riktiga guldstunder. När vi hämtat brorsorna från bussen njöt vi av fredagsfika tillsammans. Ebbe och Olle hade beställt munkar och vi kunde sitta ner och prata en stund. Sen bröt kaoset ut med en jättetrött Gösta som låg och skrek på golvet medan jag försökte laga middag. Olle försökte hjälpa mig så gott han kunde med att både plocka ur diskmaskinen och vispa grädde. Och jag behöll lugnet och lyckades till slut även smitta av det på Gösta. 

(null)

När Gösta sedan nattats och jag kom ner igen sa killarna "Visst är det läggdags nu?" med sorg i rösten. Då svarade jag "Nej, nu ska vi ha mys" och då sken de upp. Minns fredagsmyset som det bästa på hela veckan när jag var liten och det vill jag ge vidare till mina barn. Jag poppade popcorn som jag ställde fram tillsammans med vindruvor, chips och bubbelvatten och överraskade sedan barnen med att sätta på nya super mario-filmen som jag hyrt i smyg. Ni skulle sett deras lycka! Olle utbrast "mamma, jag dör" och ställde sig upp av glädje. Älskar när jag kan överraska och göra det lilla extra och få en riktig mysig stund med barnen. Stunder som dessa är det så oerhört härligt att vara mamma. Glad helg! Tänk att vi överlevt ännu en vardags-vecka.

Kommentera inlägget här :