Vår & en värld i kaos - vad ska jag göra?

(null)

Våren är här, snön smälter bort och solen värmer. Äntligen! Passade på att göra mig vårfin i ärvd dress från Gina Tricot när vi gick på gudstjänst i söndags. Det var underbart att känna att det börjar bli som vanligt igen med en välfylld kyrka, barn som sprang omkring och lekte och härliga samtal kring fikaborden efteråt. Älskar min församling! Kvällen innan hade vi mello-fest i kyrkan och jag är så tacksam att få tillhöra just Betlehemskyrkan i Gävle där det finns så mycket liv, rörelser och fin gemenskap över åldersgränserna. 

På gudstjänsten predikade vår pastor om "Guds ekonomi" och jag kom att tänka på uttrycket "Visa mig din almanacka och ditt kontoutdrag så ska jag berätta för dig om vem du är och vad som är viktigt för dig." Det vi lägger vår tid och våra pengar på säger väldigt mycket om vilka vi är och vad som är viktigt för oss. Tänker mycket på vad min uppgift är i allt som sker i världen just nu. Jag kan inte bära hela världen men jag kan göra något. Gör alla något görs det mycket! Så vad kan vi göra?

- Be! I bibeln står det "Be ständigt" så det gör jag. Jag ber när jag vaknar, när jag går med barnvagnen, när jag sitter i soffan. Ber för Ukraina, för makthavarna, för beskydd för alla de utsatta.
- Ge! Ge med glädje, i tacksamhet över allt du har. Jag tackar Gud varje dag att jag får leva här i fred och frihet. Vi har valt att ge pengar till Erikshjälpen som har olika samarbetspartners på plats i Ukraina.
- Övervinn det onda med det goda. Gör bra saker där du är. Visa att det finns mycket mer kärlek och gemenskap i världen än hat och osämja. Le mot en främling, säg något vänligt till en vän eller kollega, skicka ett uppmuntrande sms, betala för någon som glömt plånboken på ICA eller engagera dig för andra människor, i din församling eller på något annat ställe där du känner dig hemma.

Jag lutar mig mot orden att "Det är inte jag som håller hela världen i min hand, det är Gud" Jag förstår inte allt, kommer aldrig att göra. Men jag litar på att Gud går med mig, att han har kontroll och att han älskar oss - genom allt - och aldrig lämnar vår sida. Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det. Påminn dig om det nästa gång du ser solen lysa!

Kommentera inlägget här :